torsdag 16 december 2010

Dag 07 - När jag var liten

Har tyvärr inga foton att visa just nu så de blir lite ord istället :-)

Jag föddes 2 maj 1985 på Gällivare BB. Mamma var då 19år och pappa 25år, så jag var nummero 1. Vi bodde i Vittangi i en lägenhet ovanför polis stationen (där Sofie oxå bott).

Mindre än 2 år senare kommer min lilla syster Emma och vi blev nog bästa vänner från dag 1, eller?! Ja vi slogs ju som katt och hund oxå som syskon gör.

Jag var väldig busig som liten, väldigt! Och Emma härmapa! Mamma har berättat många gånger hur hon skämdes över att ha med oss på affärer osv eftersom att jag sprang omkring som en toka och skrek fula ord, Emma efter såklart! Det hade nog varit smart att ha mig i koppel misstänker jag, haha

Jag var inte blyg det minsta. Gillade att stå på scen och sjunga och spela "apa". Vi har tidnings utklipp där det står " Elin Eliasson 5 år gammal sjunger Pippi Långstrump i sjungande brandbilen". De klippet har pappa många gånger dragit fram när vänner och gamla killar varit hemmapå besök. Bara för att retas! Elakt! :-)

Appropå apa så tyckte mamma att jag såg ut som en när jag föddes. Jag var luden som tusan på hela ryggen. Kanske därför Liam hade en lite tuss på örat när han kom?! :-)

Ja jag och Emma var/är verkligen ett team. En gång eldade vi upp lekstugan som stod på mommo och moffas bakgård. Vi kan inte ha varit mer än 2,5 och 4 då. Jag hade varit ut i garaget och norpat tändstickor. Gick ut till lekstugan med dom där Emma satt och lekte. Sa åt Emma att så här får du absolut inte göra (visar henne hur man tänder en sticka), jag måste gå och kissar och kommer snart.

När jag senare kommer tillbaka står hela lekstugan i brand. Mommo stackarn hade panik och sprang omkring med små hinkar och försökte släcka. Tur var ju att inte grannens vedhus brann ner som bara stod nån meter därifrån. Dagen efter åker moffa med resterna till tippen. Och så var det med de!

När jag var ca 5 år gammal flyttade vi till Bureå, en liten by utanför Skellefteå. Jag och Emma firade flytten genom att plocka alla blommor ur grannens rabatt och gav åt mamma och pappa :-D

Vi blev inte kvar där så länge kan jag ju meddela. Men de berodde nog inte på oss. Mamma och pappa skilde sig, pappa och jag flyttade tillbaka till Vittangi (då till Tingshuset som det kallas?), mamma och Emma flyttade till Boden där mamma började plugga till sjuksköterska. Emma trivdes inte och flyttade tillbaka till oss i Vittangi.

När jag sen ska börja 1:a på lågstadiet flyttar vi till Kiruna pga att pappa träffar min dåvarande styvmorsa och bror. Och mera berättar jag inte! :-)

Tror ni mig nu om jag såger att jag är lite orolig för att Liam ska bli vild?! Haha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar